Om mig

Lägg till bildtext


Jag heter Helen Stålarm och arbetar som pedagog på Glasbergsskolan och som förstelärare i Mölndal. Har gått utbildningen grundsskollärare 1-7, med inriktning mot matematik och NO, på Göteborgs Universitet och arbetat i skolans värld sedan våren 1998.

Bloggen kom till i maj 2011 då jag började på kursen ”Pedagogisk dokumentation med IT-stöd” som sträckte sig över ett läsår. Syftet med bloggen var då att jag skulle reflektera över mitt eget lärande utifrån kursens uppgifter och kurslitteratur och inläggen blev till ett processdokument över kursarbetet.

Efter kursen slut använder jag bloggen till att dels skriva ner mina tankar om det dagliga livet i och omkring klassrummet för att sedan kunna gå tillbaka och reflektera och utvärdera arbetet, dels skriver jag ner tips och idéer som jag vill undersöka och lära mig mer om men kanske inte hinner med att ta tag i just då. Om dessa tankar, reflektioner, tips och idéer även kan glädja och inspirera någon annan läsare så är det ett stort plus.





Jag fick mitt första arbete som lärare våren -98 på Alaforsskolan i Ale kommun och hade turen att få komma med i områdets IT-grupp. Tack vare några inspirerande kollegor i den gruppen startade mitt arbete med att använda IKT som verktyg och hjälpmedel för att eleverna ska nå målen och göra lärandet lustfyllt.  Mitt intresse för foto och film kom också till användning för att dokumentera skolans vardag.

År 2000 fick jag sedan möjligheten att vara med och starta upp den helt nya skolan på Glasberget.

En modern skola med stora ljusa lokaler, ett härligt bibliotek med många böcker och datorer och framför allt med ett ”pedagogiskt program” framtaget tillsammans av rektorer, pedagoger och föräldrar. I det programmet står det t.ex. "Det viktiga är vägen till målet..." och ”Hela arbetslaget har ansvaret för barnet hela dagen".


Under flera år arbetade vi med att utveckla och fördjupa oss i Portfoliometodiken och deltog i föreläsningar av bl.a Helena Moreau och Steve Wretman. Här väcktes mitt intresse att ta reda på mer om hur eleven förvärvar kunskaper om sin egen kunskapsprocess (metakognition) och om Howard Gardners teorier om multipla intelligenser.



Under flera år använde vi Fronter som lärplattform för elever, föräldrar och pedagoger på Glasbergsskolan men under de senaste åren har vi nästan enbart använt Unikum som informationskanal och för att visa på lärprocessen hos eleverna

Hösten 2010 kom fyrorna i min klass med i ett IKT-projekt för Mölndals kommun. Ett projekt där eleverna fick en Mac-dator per två elever. Tillsammans under låsåret har vi utforskat iMovie, photobooth, Keynote, Google Earth, QuickTime m.m.


Under den vintern lärde jag mig grunderna i att blogga. Min kollega Johanna och jag anmälda oss till Webbstjärnans tävling och startade
www.storarod.se och bokbloggen.
I den första bloggen har eleverna reflekterat över vad som händer i skolan. De har skrivit inlägg, gjort bilder och filmer. I den andra bloggen har de skrivit om böcker. Jag fick öva mig i att dela färdiga filmer och bildspel till YouTube och sedan vidare till vår blogg.

Under ett temaarbete om ”Kropp och hälsa” startade vi upp en wikispacesida. Här kunde eleverna i smågrupper gå in och arbeta tillsammans med sina valda områden. Det var ett smidigt sätt att samla allt arbete på ett ställe och det visade sig vara lätt att överblicka vad som pågick i arbetsprocessen. Vi valde att låta sidan vara privat och endast eleverna själva kunde logga in på sidan. Inför läsårets start gjorde jag en egen wiki för att lära mig hur det gick till. Det var kul och jag vill gärna arbeta mer med detta.
Jag tycker att datorn är ett suveränt verktyg att använda på många olika sätt i undervisningen t.ex. för att inspirera, instruera, kommunicera, motivera, reflektera, förtydliga och befästa kunskaper med. Det har varit spännande att se elever ryckas med in i Google Earth för att upptäcka och söka fakta om ett land i Europa eller upptäcka rymden och sedan visa upp sina kunskaper för de yngre barnen på skolan.
Uppstart av Tema Rymden och
musikalen "Hallå rymden! Hej spejs!"




Det har också varit en glädje att se eleverna nästan spricka av stolthet när de visar upp ett bildspel om sig själva på engelska inför sina klasskompisar. Eller att se med vilken fantasi de hittar på att levandegöra fakta eller göra instruktionsfilmer om t.ex ett mattespel.

Men den största effekten, som jag upplever det, är i form av arbetsglädje och koncentration hos de elever som har det lite tufft med skriv- och läsutvecklingen. För de flesta av dessa elever ökar motivationen att få fram sitt budskap när de får ta datorn till hjälp. Eleverna använder bl.a. WordRead Plus till text som de skriver och läser. De kan också lätt spela in sin röst i bildspel. Det ger dem möjlighet att presentera sig själva och det som de har arbetat med på ett lugnt sätt utan stress, utan att de "måste prata" inför hela klassen. De har också större möjlighet att gå tillbaka och läsa, lyssna och se instruktioner gång på gång. Underbart, tycker jag!

Min roll som pedagog utvecklas hela tiden, jag lär mig ständigt nya saker. Jag upplever att datorn har gett både mig och eleverna större möjligheter till att använda fler lärstilar i undervisningen och att det går att utmana eleverna att vara mer kreativa och följa sina egna idéer.

Mellan åren 2011 och 2014 har skolan deltagit i ett stort nordiskt projekt, GNU, se separat sida för mer info.