Vi hade först 1 1/2 timme i Matematikpalatset tillsammans med 6 av Navets pedagoger sedan 2 timmar i deras övriga utställningar. Så här skriver Navet om matematik på sin hemsida (läst 16/9-11 på http://www.navet.com/sida.aspx?id=1092):
På NAVET är matematik vackert, lustfyllt, skapande, upplevelser, historia, systematiserande, kreativitet, analyserande, en förutsättning för att använda alla sinnen och att använda många olika pedagogiska metoder.
Håller helt och fullt med!
Jag har försökt att fånga all glädje hos eleverna i några småfilmer som föräldrarna ska kunna få se. Arbetslaget diskuterar nu om vi ska lägga filmerna på Fronter eller på bloggen.
Idag avslutade vi dagen med en gemensam storsamling i caféet med alla våra 53 elever (Stora Röds 3-6:or). Vi tittade på filmerna från Navet för att återuppleva besöket och några elever presentera något från veckan. Härligt att se! Två 3:or visade upp hur de hade arbetat med tallinjen och sedan fick vi alla räkna med dem i "25-hopp" från 0 till 300. 4:orna fick sina Mac-datorer igår kväll och idag hade 4-5:orna, tillsammans i par, gjort presentationer i iMovie och Keynote om vad de hade gjort i veckan. Två par visade upp sina presentationer på storbild och det var härliga reaktioner från övriga elever.
Tre 6:or berättade om det lutande tornet i Pisa och visade var det ligger med hjälp av Google Earth och storbilden samt berättade om några begrepp i geometrin som de hade kopplat till tornet (cirkel, radie, diameter, omkrets, höjd, bas, cylinder). De var strålande!
Vi pedagoger spelade in dessa framföranden och ska så småningom bifoga dessa filmer i Unikum under elevernas respektive IUP-mapp och fliken "Mina arbeten" så att även föräldrarna kan se vad som pågår i skolan. Eleverna ska också få möjlighet att fundera och skriva vad som gick bra i presentationen och vad de ska tänka på till nästa gång. Filmerna kan också användas som underlag när vi inför utvecklingssamtalen ska skriva skriftliga omdömen.
Idag kom nästa bok i kurslitteraturen på posten. Ljudbild eller synvilla? - en bok om filmljud och ljuddesign av Klas Dykhoff och mina tankar om nästa kursmoment har redan startat. Några elever i sexan fick idag i uppgift att skriva ihop ett manus till ett radioprogram där de ska berätta lite om Navet och sedan intervjua vad andra elever på skolan tyckte och tänkte om sina besök. De verkade tycka att det var en kul uppgift för de startade på en gång och bara spottade ur sig tankar, idéer och förslag. Ska bli spännande att följa!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar