måndag 12 maj 2014

Mathivation

Idag intog ca 30 unga mentorer från projektet Mathivation Glasbergsskolan och höll i lektionerna! Wow!


Mathivation - Det handlar om att inte fatta from Västsvenska Handelskammaren on Vimeo.


Första lektionen handlade om att tala inför folk och eleverna fick göra många roliga och utmanande övningar. Andra lektionen handlade om att lösa svåra matematikuppgifter och att alla måste våga göra fel. Det är när vi gör fel som vi tänker om och tänker nytt och utmanar hjärnan. När ungdomar som bara är några år äldre än mina elever säger detta så får det liksom större effekt än när jag har pratat om det.

Det var nyttigt för mig som pedagog att sitta lite vid sidan om och iaktta vad som hände i klassrummet.
Mestadels satt jag bara och var så otroligt stolt över eleverna!!!

En spännande dag som gav mersmak på bl.a. det här med att hålla tal. Har förut läst och sett lite om Årstaskolans projekt "Prata som TED" och blivit inspirerad av det. Måste prata ihop mig med kollegorna om att arbeta med detta till hösten!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar