torsdag 8 maj 2014

Språket utvecklar tanken

Under gårdagens "Språket utvecklar tanken"-träff samtalade vi pedagoger för årskurs 4-6 om hur vi just nu arbetar med lässtrategierna tillsammans med eleverna. Sammanfattningsvis är vi igång i nästan alla ämnen men behöver ta in strategierna mer i matematikundervisningen framöver.

Vi fick också en minföreläsning av Anna och AnnaMaria om läsförståelsestrategier med fokus på faktatexter. De pratade om följande tre modeller som har dokumenterad effekt och som Barbro Westlund skriver om i sin bok "Att undervisa i läsförståelse":

  • RT - lässtrategierna med cowboy JIM mfl
  • TSI - "förhållningssätt" - att ha ett samtal om strategierna i alla ämnen
  • CORI -  begreppsorienterad läsförståelse, viljan ta sig igenom en faktatext

Använda VÖL och THIEVES för faktaläsning.

Har använt THIEVES-modellen förut men fick några nya tips på hur man kan gå vidare genom att låta eleverna även skriva ner de olika momenten under läsningens gång.

Vi såg dessa två filmer:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar