tisdag 15 november 2011

Min läranderesa från start fram till nu. Vad har hänt med mitt lärande utifrån kursuppgifterna och litteratur, min lärgrupp, mina digitala verktyg och hur har det påverkat min verksamhet?

Mitt lärande förändras hela tiden och jag tänker mycket på hur jag kan omdefiniera elevernas uppgifter, aktiviteter och lärmiljön i undervisningen samt min egen pedagogroll med hjälp av olika digitala verktyg.

En liten förändring för mig är att jag för första gången inte går omkring med en stor papperskalender full av instuckna anteckningar och post-it! Använder nu istället kalendern på iPaden och synkar den med Google kalender på datorn. Jag tycker att Ipaden är behändig att ta med överallt och jag använder ofta antecknings-appen vid olika möten. Kameran på iPaden används för att dokumentera, det kan vara alltifrån att ta ett foto över mina lektionsanteckningar på whiteboardtavlan till att spela in delar av en föreläsning.

Min Ipad är nu full med en massa appar som jag har laddat ner och testat under hösten. Appar som jag har använt, appar som mina egna barn har haft kul med och appar som eleverna i skolan har testat. Vi har alla haft mycket ROLIGT!!!


Favoriterna bland alla appar är de där man skapar något själv tex i Garageband, iMovie, Keynote, PuppetPals, Strip Designer, ScreenChomp och MadPad.



Många av eleverna tränar matte på Nomp.se som fungerar bra på iPaden. Har lagt till den som ett bokmärke på skärmen.

Apparna Tangram och Slice it! har också varit uppskattade. Eleverna vill gärna arbeta med dessa appar, de har ibland trängt ihop sig 7-8 stycken runt min Ipad för att de är så nyfikna och vill hjälpas åt, och jag har hört underbara matematiska samtal där eleverna resonerat sig fram till hur de ska lösa de matematiska problemen. Vid några tillfällen har vi kopplat Ipaden till kanonen och sett allt på storbild. KUL!


                                                    Google earth är en storfavorit!
Här kan samtal och undersökande uppgifter pågå i evigheter! Det är så otroligt spännande att titta på, utforska och undersöka jordklotet på Ipaden (och månen och universum på datorn)!


Den här hösten har vi på Stora Röd arbetat med bl.a. ämenena bild, medeltid, mönster och matematiska begrepp (tex cirkel, diameter, radie, höjd). Med mina digitala verktyg som hjälp har det varit enkelt att knyta ihop ämnena med varandra. Vid ett tillfälle undersökte vi ”Lutande tornet i Pisa” genom att använda Google Earth, och vi pratade om vilka matematiska begrepp som man kan använda för att beskriva tornet. En annan gång gick en elev och jag in på Google Earth och tittade på Vadstena kloster i samband med att han läste om Heliga Birgitta. När vi läste om Michelangelo tittade vi på hans verk i Vatikanstaten.







IIgår arbetade vi med mönster (tesselering). Eleverna började med att lägga mosaik av geometriska träbitar och arbetade vidare med tangram. Vi pratade och läste om M. C. Eschers på nätet ur.se/Mega/Matteverkstad och tittade på hans verk. Vid nästa undervisningstillfälle ska eleverna få gå in på Google Earth och spana efter liknande mönster i Alhambra, Spanien. Eleverna ska få ta skärmdumpar över de mönster de hittar och visa upp för för varandra på storbilden. Det blir säkert spännande diskussioner! Eleverna brukar vara väldigt engagerade och motiverade när de sätter igång med sina undersökningar och spaningar. Till slut ska de få tillverka egna tesseleringsmönster med papper och kritor i liknade Escher-stil.

Den här kursen har också påmint mig om hur viktigt det är att få inblick i de olika delarna i läroprocessen så att det sedan går att samtala och reflektera över hur man lär sig. Att lära för livet! Detta gäller både för mig och för mina elever. Under hösten har eleverna arbetat mycket med Unikum. Där har de gjort utvärderingar av veckan, skrivit om olika arbetsprocesser, lagt in bilder och presentationer m.m. och det skall bli spännande att börja med höstens utvecklingssamtal och återkoppla till höstens arbeten och Lpp via Unikum.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar