onsdag 23 november 2011

Det handlar om att hjälpa eleverna att förstå att lärandet i skolan inte är slutpunkten i lärprocessen utan början till ett livslångt lärande.
(Ellmin, 2003, s. 25)


Jag har läst boken Att arbeta med portfolio - teori, förhållningssätt och praktik av Ellmin (2003) och sedan funderat över hur vi använder portfoliometodiken i min verksamhet och hur iPad som IT-verktyg kan stödja skolarbetet och undervisningen.

I boken redogör författarna för de möjligheter och begränsningar som ligger i portfoliometodiken. Ellmins (2003) definition av en elevportfolio lyder så här:
Arbetet med portfolio är ett förhållningssätt och en form av pedagogisk dokumentation som är lärarledd och elevaktiv, positiv och meningsfull. Det syftar till att beskriva, tydliggöra och ge ett utvecklingsperspektiv på vad och hur eleven lär sig, hur målen uppnås, vilket stöd som behövs, samt hur eleven tänker kring sitt eget lärande och sin utveckling.
Ellmin (2003) skriver vidare att 
Portfoliometodiken vill bidra till ett lärande som består. Den vill stå för ett dynamiskt och färdighetsfrämjande lärande, ett lärande med ett livslopp som måttstock - ett då, ett nu och en framtid.Det handlar om att hjälpa eleverna att förstå att lärandet i skolan inte är slutpunkten i lärprocessen utan början till ett livslångt lärande.
I början av 2000-talet, när Glasbergsskolan var nybyggd, arbetade vi mycket med portfoliometodiken och mina elever hade då vita tjocka pärmar där de satte in sina arbeten som de var stolta över. Ett par år senare var vi några kollegor som försökte bränna portfolio-CD som komplement till elevernas rum på Fronter. Idag tänker jag att det är elevens sida på Unikum som är den röda tråden genom skolåren. Jag anser att mycket av det som definierar Ellmins elevportfolio finns i vårt sätt att arbeta med Unikum. Där finns bl.a. våra lokala pedagogiska planeringar, elevens IUP-mål, elevens olika utvärderingar och reflektioner samt olika dokument som eleven är stolt över och vill visa upp. 
Jag tänker och ser att iPaden enkelt kan används som ett verktyg för att dokumentera elevernas utveckling och fånga deras reflektioner och arbetsprocesser. I kombination med samtal kan det bidrar till att eleverna får insikter om sitt eget lärande. Jag tror också att iPaden kan göra att eleverna upplever att de är mer motiverade och ge dem en känsla av att kunna påverka undervisningen. iPadens många möjligheter att vara kreativ gör det lätt för eleverna att uttrycka sig på ett sätt som tilltalar varje enskild individ t. ex. genom att  tillverka ”how to-filmer”, spela in dialoger, filmer, nyheter, radio, rollspel m.m.
Jag tror starkt på att använda Unikum och iPaden i samspel med varandra och då får man nästan något som liknar det som Ellmin (2003, sid 81) kallar för ”visningsportfolio” och ”arbetsportfolio”:
En visningsportfolio är en urvalsportfolio, som fokuserar på själva lärprocessen över en längre tid. Den är en sammanfattning av skolgången fram till dags datum, en mer koncentrerad och mer kortfattad ”visningsmapp” med syfte att samla in och visa de bästa arbetena och ge den mest äkta och nyanserade bilden av elevens utveckling över tid.
En arbetsportfolio är det vardagliga arbetsinstrumentet. Den är ett aktivt instrument, integrerat i den pedagogiska vardagen. Eleverna arbetar ofta med den, kanske varje dag eller flera gånger i veckan.
Arbetsportfolion kan innehålla ganska många olika arbeten inom olika kunskaps- och färdighetsområden.


Om några dagar får mina elever tillgång till var sin iPad och det ska bli oerhört spännande att få ta del av vad som kommer att hända med undervisningen, lärmiljön och pedagogrollen.



Referenslista:


Ellmin R. & B. (2003) Att arbeta med portfolio - teori, förhållningssätt och praktik  Förlagshuset Gothia AB


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar