tisdag 29 november 2011

Första delen av kursen är avklarad!

Skillnaden på dokumentation och pedagogisk dokumentation har blivit tydligare för mig genom den lästa litteraturen. För att dokumentation ska bli pedagogisk dokumentation krävs det att det sker samtal, utvärdering och reflektion av något slag tillsammans med andra människor. Under kursens gång har jag hittat mycket i Lgr 11 som stödjer användningen av portfoliometodiken och pedagogisk dokumentation bl. a. under första kapitlet, Skolans värdegrund och uppdrag:
Skolans uppgift är att låta varje enskild elev finna sin unika egenart och därigenom kunna delta i samhällslivet genom att ge sitt bästa i ansvarig frihet. 
Undervisningen ska bedrivas i demokratiska arbetsformer och förbereda eleverna för att aktivt delta i samhällslivet. Den ska utveckla deras förmåga att ta ett personligt ansvar. Genom att delta i planering och utvärdering av den dagliga undervisningen och få välja kurser, ämnen, teman och aktiviteter, kan eleverna utveckla sin förmåga att utöva inflytande och ta ansvar. 
Skolan ska i samarbete med hemmen främja elevers allsidiga personliga utveckling till aktiva, kreativa, kompetenta och ansvarskännande individer och medborgare. 
Studiefärdigheter och metoder att tillägna sig och använda ny kunskap blir därför viktiga. 
Skolan ska stimulera elevernas kreativitet, nyfikenhet och självförtroende samt vilja till att pröva egna idéer och lösa problem. Eleverna ska få möjlighet att ta initiativ och ansvar samt utveckla sin förmåga att arbeta såväl självständigt som tillsammans med andra. Skolan ska därigenom bidra till att eleverna utvecklar ett förhållningssätt som främjar entreprenörskap. 
Skolans uppdrag att främja lärande förutsätter en aktiv diskussion i den enskilda skolan om kunskapsbegrepp, om vad som är viktig kunskap i dag och i framtiden och om hur kunskapsutveckling sker.
Varje elev har rätt att i skolan få utvecklas, känna växandets glädje och få erfara den tillfredsställelse som det ger att göra framsteg och övervinna svårigheter. 
Varje skolas utveckling
Skolans verksamhet måste utvecklas så att den svarar mot de nationella målen. Huvudmannen har ett givet ansvar för att så sker. Den dagliga pedagogiska ledningen av skolan och lärarnas professionella ansvar är förutsättningar för att skolan utvecklas kvalitativt. Detta kräver att verksamheten ständigt prövas, resultaten följs upp och utvärderas och att nya metoder prövas och utvecklas. Ett sådant arbete måste ske i ett aktivt samspel mellan skolans personal och elever och i nära kontakt med såväl hemmen som med det omgivande samhället.

Glasbergsskolan har delat in läsåret i 3 perioder och just nu pågår period 2 där fokus ligger på mycket rörelse. I periodens Lpp har vi skrivit att eleverna ska träna sin förmåga att planera, praktiskt genomföra och värdera idrott och andra fysiska aktiviteter utifrån olika synsätt på hälsa, rörelse och livsstil.
För att träna upp sina förmågor har de äldsta eleverna (5-6:or) fått i uppgift att varje vecka planera, genomföra och utvärdera nya ”rörelse”-uppgifter som som ska utföras ihop med faddergrupperna på Röda vägen. 
6:orna utvärderar både sin egen insats och samarbetet i gruppen med hjälp av stödfrågor från Ellmins (2003) bok om Portfolio. Eleverna samtalar först med varandra i gruppen och skriver sedan sina utvärderingar i Unikum. 
För att kunna utveckla vår verksamhet i arbetslaget kände vi snabbt att vi behövde ha ett gemensamt forum där vi samlar samtalsunderlag  (t.ex. bilder, filmer, text m.m. av elevaktiviteter) för att sedan kunna diskutera, utvärdera och reflektera över vårt arbetssätt. Valet föll på använda en wikispacesida som bara arbetslaget har tillgång till. Här kan vi pedagoger gå in och skriva, lägga in bilder, texter och planera ihop. På våra möten kommer vi att samtala om det vi har dokumenterat och gemensamt reflektera över vår verksamhet. Förhoppningsvis kan vi med hjälp av samtalsunderlagen fånga delar av lärprocesser, både hos oss pedagoger och hos eleverna, som visar på utveckling till att bli en aktiv, kreativ, kompetent och ansvarskännande individ. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar