fredag 2 december 2011

processdokumentation fortsättning...

Jag har blivit bättre på att använda sociala medier och går betydligt oftare in på Facebook nu än innan kursen startade. Idéen med att ha en gemensam grupp för oss kursdeltagare på Facebook har varit strålande. Att lära av varandra på ett smidigt sätt... och fort går det!!! Kurstillfällena har gett mig möjligheten att lära känna andra pedagoger i kommunen och höra/se hur de arbetar och hur de tänker. Det är spännande och nyttigt att utbyta tankar för att få perspektiv på sin egen tillvaro! Tror nog att vi kommer hålla kontakten via sociala medier m.m. även efter kursen.

Arbetslagets gemensamma Wikispacesida har nu kommit igång! Flera kollegor har redan hunnit skriva in observationer, lägga upp bilder och småfilmer från elevernas ”rörelse”-aktiviteter och detta blir sedan förhoppningsvis underlag för samtal, reflektioner, arbetsutveckling, föräldrasamarbete och utvärdering. Arbetslagets arbetsätt just nu, tycker jag, närmar sig några av de tankar som Taguchi (1997) tar upp i sin bok Varför pedagogisk dokumentation? (s. 33) och som jag tycker är viktiga och har fastnat för:

Förändringsarbete sker med utgångspunkt i hjärtat av den pedagogiska praktiken. Genom att dokumentera vad barn gör, säger och ger uttryck för på olika sätt lär vi oss inte bara något om oss själva som pedagoger utan framför allt lär vi oss något om barnen och hur de upplever, förstår och uttrycker omvärlden.

Vidare skriver författaren att pedagogisk dokumentation är ett arbetsverktyg som kan hjälpa oss att få syn på individuella och gemensamma uttryck från barnen. Hon menar att pedagogisk dokumentation är ett förhållningssätt och en kommunikation.

Ska bli spännande att följa upp vårt arbete med wikispacesidan och försöka synliggöra arbetslagets tankar och fånga våra egna lärprocesser.

Länk till en svensk sida om Wikispaces och här är en film som jag gillar mycket:



I dag har jag börjat läsa i boken ”Manus och dramaturgi för film” av Thomas Granath och blivit inspirerad, det ska bli intressant att sätta igång med nästa del av kursen, att göra en film om lärande! Hittade en app som jag ska använda för att spåna idéer. Funderar på att göra film om sexornas användning av iPads. Här är mitt första försök med ”Idea Sketch”.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar