fredag 9 december 2011

game and Gaming

Den här veckan har jag sett att mina elever spelar ett spel som heter DragonVale på sina iPads så fort de får en chans... innan lektionen, i korridoren, på väg till maten, innan de går hem... misstänker att en del sover med iPaden under huvudkudden ;-)
Så jag tog lite tid till att att fråga eleverna hur de tror att datorspel är uppbyggda/konstruerade och vad det är som gör att de flesta människor gillar att spela. Eleverna kom fram till att det är roligt, de får nya utmaningar i snabb takt, de får ta ansvar, de lär sig nya saker, de får belöningar, de får direkta svar på sina handlingar och de samarbetar. - Wow, tänk att de fick med nästan allt det jag hade tänkt ta upp. Det blev ett mycket intressant och långt samtal som mynnade ut i stora frågor som:

Vad är kunskap idag?
Vilken kunskap kommer att behövas om några år?
Vilken kunskap gällde för 50 år sedan?  m.m.
En kommentar som fälldes var:
”Jag lär mig mycket mer engelska genom att spela spel än från engelskaboken!” 

Har precis sett en video-konferens  från "K12 Online" via ITunes U som heter "Gaming To Learn By Learning To Game"  (från 9/12 2011) av Dr. Leigh Zeitz, Univerity of Northern Iowa som förespråkar spel i undervisningen. På slutet av filmen pratar han om 3D GameLAb  och om att göra egna spel... intressant, måste lära mera! Nu ska jag gå och spela på DragonVale och se vad och hur man gör!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar