fredag 13 januari 2012

GNU och Voicethread

Vårterminens första vecka har gått i ett rasande tempo!
Idag har Sylvana och Ulrika, från Högskolan Väst, varit på besök i skolan. De ska framöver följa min klass och mitt arbete i pilotprojektet med virtuella klasser i modersmålsgruppen i GNU. Förutom en första intervju gick vi igenom vårterminens planering och bestämde att jag ska skriva om projektet i den här bloggen så att de kan följa vad som händer i klassen.
Vad är då GNU?
På projektets hemsida kan man den 13 januari 2012 läsa följande: 
”Projekt GNU 2011-2014 etablerer et grænseoverskridende samarbejde mellem 9 nordiske skoler og 18 skoleklasser, som i fællesskab skal planlægge og gennemføre fælles grænseoverskridende undervisning i fagene modersmål, science/naturfag, historie/samfundsfag og matematik understøttet af nye teknologier.Konkret etableres der en række virtuelle ”nordiske klasser”, hvor svenske, norske og danske elever undervises samtidigt af en fælles gruppe af nordiske lærere. Projektet etablerer et samarbejde mellem uddannelsesinstitutioner og elever fra Øresund, Kattegat og Skagerrak-regionen og i et tæt samarbejde med de fem University Colleges, som deltager i projektet, udvikles eksemplariske modeller for et konkret grænseoverskridende studiefællesskab, som vil understøtte integrationen mellem de nordiske landes skolesystemer.”      http://projektgnu.wordpress.com


Dagligdag i Norden” - vårterminens pilotprojekt för modersmålsgrupp A i GNU:
Under tre veckor i mars ska de norska, danska och svenska eleverna presentera information om sin vardag för varandra och sedan ge respons. Denna kommunikation ska ske asynkront i programmet Voicethread. 
Den femte mars ska eleverna, i smågrupper om två till tre elever, börja skriva en presentation om "Dagligdag I Norden" utifrån en valfri genre-text mall. Senast fredagen den 16 mars ska dessa texter presenteras med bild, text och tal i den gemensamma Voicethread som har skapats för modermålsgrupp A. Veckan efter ska eleverna i de olika nordiska klasserna ge respons på de andra klassernas texter och tal.
Som förberedelse till piloten håller klassen just nu på att arbeta med olika genre-texter i svenskämnet. Eleverna är indelade i smågrupper och fördjupar sig i var sin text-genre. De har börjat att göra tankekartor och skriva en egen text. De ska sedan hålla en presentation inför klassen där de ska redovisa typiska drag för just deras genre-text, visa på exempel och presentera sin egen text med hjälp av sina iPads.
Då knappt någon av eleverna känner till Voicethread sedan tidigare har de också fått i uppgift att fundera över och svara på följande frågor både enskilt och i grupp:

Hur ska jag/vi gå tillväga för att lära oss programmet?
Hur lär jag/ vi oss nya saker?
Har vi gjort något liknade?
Hur löste vi det då?

I mitten på veckan fick eleverna en utmaning som går ut på att de, så fort de har läst klart sin nuvarande tystläsningsbok, ska göra var sin bokrecension med bild, ljud och text på klassens eget Voicethread-konto. Jag kommer att redovisa hur den här utmaningen utvecklas i form av en film som en deluppgift i kursen ”Pedagogisk dokumentation med IT-stöd”. En film som ska handla om lärande... 
När eleverna hade lyssnat på utmaningen var de så nyfikna att de genast laddade ner appen på sina iPads och satte igång att utforska, skapa och samarbeta. Jag iakttog glatt eleverna och filmade vad som hände i klassrummet och nu väntar roligt arbete med att göra filmen...


Här berättar författaren Will Richardson, som skrivit boken "Blogs, Wikis, Podcasts, and other poweful web tools for classrooms",  om Voicethread:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar