söndag 15 april 2012

Processdokumentation - kursavslutning

Det har gått några veckor sedan klassen avslutade vårens pilotprojekt i GNU och nu när tankarna far fram och tillbaka och jag dels funderar över vad som hände i klassrummet under de tre intensiva veckor som piloten genomfördes, och dels över de sidor på nätet som jag har läst och tittat på för att kunna skriva om mediers påverkan på lärmiljön så tar jag med mig till nästa planering att lägga mer vikt vid arbete med bildens påverkan på oss och prata ännu mer om källkritik, CC och upphovsrätt.
Under GNU-piloten valde mina elever till stor del att göra olika presentationer med hjälp av bilder och inspelat ljud men med relativt korta texter. Så här i efterhand tycker jag att eleverna i sina smågrupper la mycket tid på att hitta eller tillverka sina foton/bilder och kanske inte riktigt så mycket tid på texterna som jag hade hoppats på. Jag tolkar det som att de flesta elever tycker om att uttrycka sig lite mer med bilder än med text. Tidigare under läsåret har vi pratat om källkritik, läst foldern från ”kolla källan”  och pratat om att man inte får använda bilder/foton ”bara sådär” utan att man måste ta hänsyn till upphovsrätten. Till nästa arbetstillfälle ska jag visa och låta eleverna arbeta med Marie Linders sida om källkritik och CC på http://montessoriskolancc.wordpress.com/  Där visar Marie bl.a. hur man gör en sökning på bilder som är okej att använda från Google. Kommer också att använda följande film i undervisningen om CC från Webbstjärnan.



Efter GNU-projektet har eleverna startat varje skoldag med att läsa nyheterna på www.gp.se och www.8sidor.se och sedan avslutat veckan med ett nutidskryss (hämtat från www.mediekompass.se). När jag går omkring i klassrummet så ser jag att många elever sitter med hörlurar och tittar/lyssnar på sidornas nyhetsfilmer eller scrollar runt bland bilderna och läser bildtexterna, det är några som läser de fördjupande texterna. Resten av det här läsåret så ska vi enligt vår gemensamma lokala pedagogiska planering låta eleverna utveckla sin förmågan att kommunicera med bilder för att uttrycka budskap. Så efter påsklovet kommer eleverna få använda sig av appen "GPBild" för att se nyheterna. Jag kommer också visa vissa delar av bildspelet ”Fatta fotot”, från Mediekompass. Ett bildspel om hur bilder används i medier för att öka elevernas mediekunskap. På Mediekompass hittar jag mycket information om hur man kan öva upp elevernas medieläskunnighet, alltså deras förmåga att kunna läsa och tolka bilder liksom att själva kommunicera med bilder.

Maj 2011 till april 2012
Det har varit ett spännande år sedan kursen startade och jag tycker att både eleverna och jag har utvecklat vår användning av iPads som verktyg för att skapa, producera, publicera, kommunicera, dokumentera/fånga lärprocesser och reflektera. iPads som verktyg i undervisningen har ökat möjligheten för eleverna att använda sig av olika och fler lärstilar än tidigare och det har gynnat många elever tycker jag. Under året som gått har jag på många olika sätt fördjupat mig i begreppet pedagogisk dokumentation och jag tycker att jag har blivit bättre på att veta vad jag ska dokumentera, hur jag kan göra det och varför jag ska göra det. Det var spännande och intressant läsning att fördjupa sig i materialet som finns på Statens medieråd och jag kommer att återkomma till dessa sidor för att hitta undervisningsidéer. Att arbeta med synopsis och manus var ganska nytt för mig, har tidigare bara arbetat med ett enkelt bildmanus. Eleverna fick pröva att göra ett lite mer avancerat manus inför sina presentationer i GNU-piloten. De tyckte det var svårt men vi tar med oss kunskapen och reflektionerna till nästa gång och vidareutvecklar det.


Jag har definitivt fortsatt min resa i att omdefiniera uppgifter/aktiviteter till mina elever, min pedagogroll och vår lärmiljö speciellt efter det att sexorna fick tillgång till var sin iPad i slutet av november förra året. Det känns som att pedagogrollen och lärmiljön ändrades rejält efter det. Eleverna och jag har haft ROLIGT och gjort mycket bra, bl. a lärt oss hur man handskas med konton, appar, uppdateringar, överföra info till Unikum, VoiceThread, Skypa, presentationer, och mycket, mycket mer... men det finns saker som kan utvecklas, fler saker att lära och mycket mer att upptäcka! Innan jag går vidare i min lärprocess så ska jag stanna upp för just nu är jag är full av intryck och idéer som måste sorteras, reflekteras och utvärderas!!! Jag är övertygad om att använda pedagogisk dokumentation med IKT-stöd i undervisningen är rätt väg att gå för att alla elever ska kunna ha möjlighet att nå EU:s åtta nyckelkompetenser i framtiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar